hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی >  تأثیر افسردگی بر پیری سالم

 تأثیر افسردگی بر پیری سالم

اگرچه افسردگی در افراد مسن شایع است، اما تشخیص آن دشوار است.افسردگی نه‌تنها بر سلامت روان، بلکه بر سلامت جسمی نیز تأثیر می‌گذارد.

رویداد ایران-آزاده پناهی:اگرچه افسردگی در افراد مسن شایع است، اما تشخیص آن دشوار است. برای برخی از افراد مسن مبتلا به افسردگی، غم و اندوه علامت اصلی آنها نیست. در عوض، ممکن است احساس بی‌حسی یا بی‌علاقگی به فعالیت‌ها داشته و تمایلی به صحبت درباره احساسات خود نداشته باشند. افسردگی نه‌تنها بر سلامت روان، بلکه بر سلامت جسمی نیز تأثیر می‌گذارد. یک مقاله مروری که توسط مؤسسه ملی قلب، ریه و خون انجام شده است، صدها مطالعه از سراسر جهان را خلاصه می‌کند که نشان می‌دهد افسردگی، خطر بیماری قلبی و اختلالات متابولیک را افزایش می‌دهد. تحقیقات همچنین نشان داده است که افسردگی مکرر یک عامل خطر برای زوال عقل است. دانشمندان در یک مطالعه از بین بیش از 1000 سالمند، رابطه‌ای بین تعداد دوره‌های افسردگی و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر پیدا کردند.تغییرات خلقی اگرچه با افسردگی که یک اختلال جدی پزشکی است، تفاوت دارد، اما می‌تواند بر افزایش سن تأثیر بگذارد. یک مطالعه طولی در سال 2020 ارتباط بین خلق مثبت و کنترل شناختی بهتر را نشان داد. اما انجام مطالعات بیشتر برای تعیین اینکه آیا تغییراتی که خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد می‌تواند شناخت را بهبود بخشد، ضروری است. طرز فکر شما در مورد پیری نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند. تحقیقات نشان می‌دهد که دیدگاه‌های منفی یا مثبت در مورد پیری ممکن است با افزایش سن بر سلامتی تأثیر بگذارد. باورهای منفی در مورد پیری ممکن است پیامدهای نامطلوب سلامتی، نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر و پیری سلولی را افزایش دهد. در همین حال، باورهای مثبت در مورد پیری ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل و چاقی را کاهش دهد.

 چه اقدامی می‌توان انجام داد؟

افسردگی، حتی زمانی که شدید باشد، قابل‌درمان است. به‌محض اینکه شروع به مشاهده علائم کردید، مهم است که توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ارزیابی شوید. علاوه بر غم و اندوه عمیق یا بی‌حسی، کمبود خواب و کاهش اشتها نیز از علائم شایع افسردگی در افراد مسن است. اگر فکر می‌کنید ممکن است شما یا یکی از عزیزانتان افسردگی داشته باشید، با گرفتن یک قرار ملاقات با پزشک یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شروع کنید. اگر به فکر آسیب رساندن به خود هستید، فوراً کمک بگیرید.همچنین از تأثیر فعالیت‌های اوقات فراغت و سرگرمی‌ها بر داشتن پیری سالم غافل نشوید. فعالیت‌های موردعلاقه شما نه‌تنها سرگرم‌کننده هستند؛ بلکه ممکن است برای سلامتی شما نیز مفید باشند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در سرگرمی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و اوقات فراغت شرکت می‌کنند ممکن است در معرض خطر کمتری برای برخی از مشکلات سلامتی باشند. به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه نشان داد که شرکت در یک برنامه گروه کر اجتماعی برای افراد مسن‌تر باعث کاهش تنهایی و افزایش علاقه به زندگی می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد که افراد مسن‌تری که حداقل یک ساعت را صرف مطالعه یا سرگرمی‌های دیگر می‌کنند، در مقایسه با آنهایی که کمتر از 30 دقیقه در روز را صرف سرگرمی می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.تحقیقات روی موسیقی، نمایش، رقص، نوشتن خلاق و سایر هنرهای مشارکتی، نویدبخش بهبود کیفیت زندگی و رفاه سالمندان، از عملکرد شناختی، حافظه و عزت‌نفس بهتر تا کاهش استرس و افزایش تعامل اجتماعی است. حتی سرگرمی‌هایی به‌سادگی مراقبت از حیوان خانگی می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد. طبق یک مطالعه در سال 2020، مالکیت حیوان خانگی (تماس منظم با حیوانات خانگی) با عملکرد شناختی بهتر و در برخی موارد عملکرد فیزیکی بهتر مرتبط بود.پس به دنبال فرصت‌هایی برای شرکت در فعالیت‌ها باشید. با رفتن به یک رویداد ورزشی، امتحان‌کردن یک رستوران جدید یا بازدید از یک موزه، بیرون بروید. آشپزی یا نواختن آلات موسیقی را بیاموزید. داوطلب شدن در مدرسه، کتابخانه یا بیمارستان را در نظر بگیرید تا در جامعه خود فعال‌تر شوید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد